Tutorials

 

 

Ειδική εκδήλωση Κέντρου Ελληνικών Σπουδών (Ελλάδος) Πανεπιστημίου Harvard/Center for Hellenic Studies – Harvard University:  Αποστολή στον 21ο αιώνα και σύγχρονες ολοκληρωμένες μέθοδοι ψηφιοποίησης παλαιών χειρογράφων 

Αίθουσα Διαλέξεων, Κτίριο Βιβλιοθήκης & Κέντρο Πληροφόρησης Πανεπιστημίου Πατρών, 18:00-20:00

Η εκδήλωση αφορά στην παρουσίαση των δραστηριοτήτων του  Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard που λειτουργεί στο Ναύπλιο στο χώρο της ψηφιοποίησης παλαιών χειρογράφων. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης θα γίνει εκτενής αναφορά Homer MultitextProject και στην ψηφιοποίηση του κώδικα Venetus A της Μαρκιανής Βιβλιοθήκης.

Η είσοδος στην εκδήλωση είναι ελεύθερη για τους συνέδρους και το κοινό. Παρ'όλα αυτά για την καλύτερη οργάνωση της εκδήλωσης όσοι ενδιαφέρεστε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση παρακαλείστε να δηλώσετε συμμετοχή μέσω της φόρμας εγγραφής στο συνέδριο.

Αναλυτικά το πρόγραμμα της εκδήλωσης:

18.00 – 18.20: «Το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard και η αποστολή του στον 21ο αιώνα», Ιωάννης Πετρόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας, Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Πρόεδρος Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος.

18.20 – 19.40: «Rediscovering Homer: Manuscript Digitization and the Homer Multitext Project»,

Christopher W. Blackwell, Professor of Classics: Furman University, Greenville, Editor for Technical Projects: Center for Hellenic Studies of Harvard University, Washington,

Casey Dué Hackney, Associate Professor, Department of Modern and Classical Languages, University of Houston, Executive Editor, Center for Hellenic Studies, Washington, D.C.,

Γρηγόρης Κατσαρός, Electrical and Computer Engineer, Department of Electrical and Computer Engineering, National Technical University of Athens, CHS GR IT Administrator.

Θα παρουσιαστούν τα βασικά σημεία του Homer Multitext Project και θα επιχειρηθεί μια αναφορά στη σημασία της ψηφιοποίησης χειρογράφων καθώς και στις "διαπραγματεύσεις" με τη Μαρκιανή Βιβλιοθήκη για την ψηφιοποίηση του κώδικα Venetus A. Θα ακολουθήσει εκτενής αναφορά στην υλοποίηση του project στη Βενετία, παράλληλα με την επίδειξη της λειτουργίας του «Λίκνου», του ειδικού μηχανήματος ψηφιοποίησης που χρησιμοποιήθηκε για στο project. Η παρουσίαση θα κλείσει με αναφορά του κ. Blackwell στις μορφές έρευνας αλλά και διδασκαλίας, οι οποίες καθίστανται δυνατές με βάση το ψηφιοποιημένο υλικό και γενικότερα στα οφέλη ανάλογων projects.

19.40 - 20.00 Ερωτήσεις και συζήτηση.

 

Tutorials

Στη διάρκεια του συνεδρίου πρόκειται να διεξαχθούν δύο (2) διδακτικές ενότητες επάνω σε πρακτικά ζητήματα που άπτονται της θεματολογίας του συνεδρίου (tutorials). Η συμμετοχή σε κάθε ενότητα από τα παραπάνω tutorial είναι ανεξάρτητη από την συμμετοχή στο κυρίως πρόγραμμα του συνεδρίου και κοστίζει 20,00 €.

Τα tutorials θα διεξαχθούν το απόγευμα της Τετάρτης, 4 Νοεμβρίου 2009, 15:00-17:45 στους χώρους της Βιβλιοθήκης & Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Πατρών. 

Σημειώνεται ότι οι θέσεις συμμετοχής θα είναι περιορισμένες και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Η εγγραφή στην ενότητα που επιθυμείτε να παρακολουθήσετε γίνεται με την χρήση της φόρμας εγγραφής στο συνέδριο.

Tutorial 1: Tutorial 1: An introduction to PKP and Open Journal Systems, Alec Smetcher, PKP,

Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης, Νησίδα Η/Υ, 1ος όροφος, 15:00-17:45

Παρουσιαστής: Alec Smecher - Technical Architect, Simon Fraser University Library (OJS lead developer)

Περιγραφή:

Το Public Knowledge Project ξεκίνησε το 1998 από τον John Willinsky στο University of British Columbia (Faculty of Education) με σκοπό την βελτίωση της επιστημονικής επικοινωνίας και της έρευνας. Αποτελεί προϊόν της συνεργασίας του Faculty of Education του University of British Columbia, της Simon Fraser University Library, του School of Education at Stanford University, και του Canadian Centre for Studies in Publishing στο Simon Fraser University που φέρνει μαζί μέλη ΔΕΠ, βιβλιοθηκονόμους και πτυχιούχους αφοσιωμένους στη διερεύνηση του αν και πως οι νέες τεχνολογίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βελτιωθεί η προβολή και αξία της επιστημονικής έρευνας.

Στο διάστημα αυτό το PKP έχει αναπτύξει ελεύθερο και ανοικτού κώδικα λογισμικό και εργαλεία για τη διαχείριση, έκδοση και ευρετηρίαση επιστημονικών περιοδικών και συνεδρίων: Open Journal Systems, Open Conference Systems, PKP Open Archives Harvester, Lemon8XML κλπ. Παράλληλα, με τη δημιουργία εργαλείων συνεργασίας των επιμέρους αυτών εφαρμογών με εφαρμογές διαχείρισης Ψηφιακών Συλλογών και Ιδρυματικών Καταθετηρίων, καθώς και με το υπό ανάπτυξη λογισμικό Open Monograph Press το PKP στοχεύει στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων στις ηλεκτρονικές επιστημονικές εκδόσεις Ανοικτής Πρόσβασης από το στάδιο της παραγωγής ως το στάδιο της συντήρησης και προστασίας του περιεχομένου.

Κατά τη διάρκεια του tutorial θα περιγραφεί αναλυτικά το έργο και η επίδραση του PKP στο χώρο των ηλεκτρονικών εκδόσεων ανοικτής πρόσβασης με την παρουσίαση των επιμέρους εφαρμογών και θα επιχειρηθεί να δοθεί στους συμμετέχοντες μια ολοκληρωμένη πρακτική εικόνα λειτουργίας της κυριότερης εφαρμογής του ΡΚΡ, του OJS που θα περιλαμβάνει την εξέταση του συνόλου των διαδικασιών έκδοσης: δημιουργία και οργάνωση περιοδικού, υποβολή, αξιολόγηση, επιμέλεια και έκδοση εργασιών. 

Παράλληλα θα δοθεί η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να θέσουν προς συζήτηση γενικά και ειδικά τεχνικά και λειτουργικά θέματα, υποβάλλοντας ερωτήματα, ιδέες και προβληματισμούς, συμβάλλοντας έτσι ενεργά στην διεύρυνση της κοινότητας και την μελλοντική βελτίωση των εφαρμογών.

Απαιτήσεις συμμετοχής: 

Η ενότητα απευθύνεται σε βιβλιοθηκονόμους και τεχνικούς με βασικές γνώσεις πληροφορικής, γνώσεις ή/και εμπειρίες γύρω από την εκδοτική διαδικασία και ενημερωμένους σε θέματα Ανοικτής Πρόσβασης.

 

Tutorial 2: Ολοκληρωμένα Συστήματα Διαχείρισης Ηλεκτρονικών Πηγών Πληροφόρησης

Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης, Εργαστήριο Η/Υ, 2ος όροφος, 15:00-17:45

Παρουσιαστές: Παναγιώτης Γεωργίου, Μαρία Φραντζή, Φιερούλα Παπαδάτου - Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης, Πανεπιστήμιο Πατρών

Περιγραφή:

Μετά την εξάπλωση των ηλεκτρονικών πηγών πληροφόρησης (ηλεκτρονικά περιοδικά, βιβλία και βάσεις δεδομένων), ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 δημιουργήθηκε η ανάγκη για νέες μεθόδους, πρακτικές και εργαλεία διαχείρισης και προβολής του υλικού αυτού από τις βιβλιοθήκες. Τα παραδοσιακά συστήματα των βιβλιοθηκών ήταν φανερό ότι δεν είχαν σχεδιαστεί για να διαχειριστούν τέτοιου είδους υλικό με διαφορετικές απαιτήσεις κατά περίσταση. Τα προβλήματα έγιναν πιο εμφανή με την εξάπλωση :

 

  • των συνεργατικών και κοινοπραξικών σχημάτων βιβλιοθηκών που αφ'ενός αύξησαν τον όγκο του διαθέσιμου υλικού για κάθε βιβλιοθήκη που συμμετείχε στο σχήμα και αφ'ετέρου δημιούργησαν νέες και συχνά πιο περίπλοκες διαχειριστικές απαιτήσεις
  • των πηγών πληροφόρησης ανοικτής πρόσβασης, τα οποία δημιούργησαν νέα επιχειρηματικά μοντέλα με συχνά διαφορετικές διαχειριστικές απαιτήσεις από την πλευρά των βιβλιοθηκών

 

Τα πρώτα Συστήματα Διαχείρισης Ηλεκτρονικών Πηγών (Electronic Resource Management-ERM) δημιουργήθηκαν στις αρχές της δεκαετίας ενώ το 2004 εκδόθηκε μια σειρά από σχετικά πρότυπα ως το αποτέλεσμα της συνεργασίας του Digital Library Federation και του NISO (Electronic Resource Management: Report of the DLF ERM Initiative). 

Αυτή τη στιγμή διατίθεται παγκοσμίως μια σειρά από εμπορικές και ελεύθερες & ανοικτού κώδικα, τυποποιημένες ή μη, εφαρμογές ERM που καλύπτουν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό τις σχετικές ανάγκες των βιβλιοθηκών. Η Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης (ΒΚΠ) του Πανεπιστημίου Πατρών ήδη από το 2005 έχει προχωρήσει στην δημιουργία και υιοθέτηση ενός τέτοιου συστήματος το οποίο και βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη όλα αυτά τα χρόνια για την κάλυψη των νέων αναγκών. Στην παρούσα μορφή καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των σχετικών απαιτήσεων: διαχείριση τίτλων/πηγών, διαχείριση συνδρομών, διαχείριση τιμολογίων, διαχείριση πρόσβασης και προβολής των πηγών στον ιστότοπο της βιβλιοθήκης, διαχείριση στατιστικών στοιχείων.

Κατά τη διάρκεια του tutorial θα επιχειρηθεί μια συνοπτική παρουσίαση της βασικής φιλοσοφίας και δομής των ERMs καθώς και μερικών από τις πιο γνωστές εφαρμογές που διατίθενται αυτή τη στιγμή. Θα ακολουθήσει η αναλυτική παρουσίαση του συστήματος διαχείρισης της ΒΚΠ και τέλος η πρακτική εξάσκηση των συμμετεχόντων στο σύνολο των λειτουργιών του. Παράλληλα θα δοθεί η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να θέσουν προς συζήτηση γενικά και ειδικά τεχνικά & λειτουργικά θέματα, υποβάλλοντας ερωτήματα, ιδέες και προβληματισμούς, για την καλύτερη λειτουργία του συστήματος καθώς και προτάσεις για συνεργασίες με σκοπό τη βελτίωση του συστήματος και την διάχυση και τον διαμοιρασμό των εμπειριών και των εφαρμογών και σε άλλες βιβλιοθήκες.

Απαιτήσεις συμμετοχής:

Η ενότητα απευθύνεται κυρίως σε βιβλιοθηκονόμους με βασικές γνώσεις πληροφορικής και καθήκοντα και εμπειρίες στην ολοκληρωμένη διαχείριση των ηλεκτρονικών (και όχι μόνο) πηγών πληροφόρησης των βιβλιοθηκών: διαχείριση συνδρομών, δημοσίευση στον ιστότοπο της βιβλιοθήκης, οικονομική διαχείριση, αλλά και σε τεχνικούς με αντίστοιχα καθήκοντα και εμπειρίες.

 




18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Πανεπιστήμιο Πατρών, Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης
Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδεια Creative Commons Attribution 3.0.